Sunday, February 8, 2009

Start up!

Minggu lepas aku sekeluarga pulang ke Penang.Hampir 1 tahun tak jenguk 'kampung'.Trip ini begitu bermakna sebab Arafat Ahmad pertama kali liat 'Kampung' nya.Jumpa dan tanya kabar family2 di sana,makan tak berhenti,minum tak 'hengat'.

Yang paling best bila kat rumah nenek belajar macam mana nak buat risol.Dari dulu tau makan saja.Memang susah,remeh.pasal tu lah setiap kali balik jakarta pun siap tapau berkilo kilo risol.Tapi sekarang risol dah jadi Hobi baru aku dan family!Risol dah pandai buat duit...tak banyak tapi adalah sikit...

Aku pening nak explain kat teman teman kalu aku sekarang berniaga Risol.Depa tak paham dan aku pun cari sejarah risol dalam internet.Jangan terkejut,risol datang dari perkataan rissole.(latin word via French and portugese).Di Malaysia orang tak penah dengar tapi di Jakarta,risol cukup terkenal sebagai popular snack food.Depa makan dengan Kecap, Sos Sambel atau cili padi.

Sekarang tempahan sudah bermula thanks to Abang yang promote kat opis disamping supply direct kat restoran kat bukit indah.

Dalam bulan depan akan bermula era baru pola pemakanan masyarakat disini apabila munculnya Republik Roti gerai sandwich bakar ....Nantikan

1 comment:

el isman said...

hehehe ssyabas bro.99% dari rezeki dtg dari perniagaaan.Amin moga suksess.
p/s tak kusangka rissole tu dtg dari french /portugis.mix yg vintage.bila nak buka franchise?