Monday, September 29, 2008

Tok Cop Semangat Raya...

Tok Cop potong daun pisang.

Muhammad Yousof Bin Hussien adalah moyang saya.Nama panggilan Tok Cop.Tok Cop adalah pakcik kepada Che Puan Kechik,nenek saya.

Kisah hidup Tok Cop begitu menarik dengan pengalaman dan ilmu yang meluas yang saya angkat beliau sebagai mentor atau guru.Kalau dibukukan boleh jadi cerita rakyat,

Petang tadi saya ke rumahnya untuk bertanya kabar sebelum Eid Fitri.Biasalah hari2 terakhir sebelum raya,banyaklah persiapan yang dilakukan.TokMunah sibuk membuat kuih dan ketupat palas.

Pada usia sudah melebihi setengah abad,Tok Cop masih gagah untuk turut serta dalam apa2 hal yang berpetualang.Dari melukis, memancing, big walk, sampailah ke Vespa a.k.a Ayam Jantan, beliau harus diberi kreditasi kerana masih hebat, gagah di usia emas.TAK MENGAKU TUA.
Mama minta tolong cari daun pisang untuk buat Lemang Kukus di hari raya nanti.Kebetulan dirumah Tok Cop ada pohon2 pisang.Saya minta sikit bagi pihak mama untuk mengambilnya.Tok Cop dengan semangat raya menawarkan diri mengambilnya untuk saya.Pohon pisang depan rumahnya bukan nya rendah, tinggi wooo.Tapi Tok Cop dengan skill Ashkar British selambe je ambil...respek tabik spring...Jiran2 pun tekejut.

Mencari daun pisang yang sesuai.
Memang semangat,semangat nak sambut raya!

Thank you Tok Cop,I love u so much!

1 comment:

canyoukira said...

tok cop - u ma man !

mind over matter

positive mind lead to positive health

the best anti aging dope