Monday, September 8, 2008

Dugaan Mariposa....


Yahoo!boleh balik awal!tu yang paling best bila kerja bulan puasa a.k.a posa. 1stday and 2ndday posa Wan posa kat rumah.Punyalah banyak 'dugaan'!
Dugaan dugaan disenaraikan bawah(kalu tersengeh tu musti kena batang hidung):
1-Rumah sejuk,bantal empuk= amat sesuai untuk melabuhkan jamban yang serba besaq untuk mengelungsuq diatas tilam seraya tidur tak hengat dunia.hasil dari itu mata rapat macam ada dodoi punya liat nak bukak.Solat zohor pun bertemu dengan asar lalu bersatulah ia.
2-Bau masakan= amat merbahayakan kesihatan.boleh mengakibatkan mangsa lupa atau matsaleh panggil dimensia.penyakit ini membuatkan mangsa yang sedang posa menjadi lupa kalu dia sedang posa dan mengikut bau2an masakan lalu minum dan makan tanpa disedari.kadang ada juga buat2 lupa..
3-Param= apa itu param?adakah param itu seorang pelakon berbangsa india yang berlakon dengan Badul zaman 80an?salah...Param itu adalah singkatan dari Pasar Ramadhan.Di param pula ada teman2nya yang di panggil GERAM.apa itu Geram?geram itu singkatan Gerai Ramadhan.Dugaan yang diberi adalah juadah yang sempoi mempoi,buat kan nafsu membeli menlonjak walhal kita sendiri pun tak tau sedap ka,tak sedap ka.tu yang bikin geramJangan tanya wan...Wan tak tau!yang wan tau sedap ada 2 makanan ja yang sedap.Kuih pelita kat PARAM Bukit Indah,sedap sampai boleh menitiskan air mata,hehehe.Murtabak MMS(fit3 yang bagi nama)MMS tu Murtabak makcik Salmah semperna nama isteri pakcik sulaiman,tukang buat murtabak yang terkenal di bumi ampang indah.sedapnya sampai boleh bergaduh di meja makan.sangat brutal.
4-Macet/kesesakkan jalan raya(susah betul bahasa melayu,panjang sangat.kalu matsaleh lagi pendek-jam!)dugaan mental dan fizikal.walau balik kerja awal tapi terpaksa menghadap makhluk yang namanya macet ini.makhluk ini tak kenal erti belas kasihan pada yang posa.Yang tak posa pun kena sangkut dengan makhluk ni.Orang posa balik awal,depa pun sibuk nak balik awal.Kita balik awal nak buka posa walhal depa dah lama dah 'terbukak'.Jadi sama2 ditelan macet.Yang best bawak motor!motor kecik yang paling ideal untuk menentang makhluk ini.Boleh mencelah celah.ya kurang dugaan,tapi cabaran tak kurang.Bulan Posa jam mintak ampun!Harus ada skill untuk mencelah dan memecut.Kalu hujan lagi bagus bagi yang bawa motor,boleh bukak posa awal.lebih lebih bagi mereka yang yang helmet tak ada visor!Air hujan berlumba lumba masuk mulut!Selamat berbuka wan ucapkan.(hati hati canyoukira,jangan pakai helmet merah stengah tu,hehe)

Apapun dugaan,harus tabah dan cekal.Mariposa...

1 comment:

canyoukira said...

aik? pasai apa takleh pakai helmet merah setengah tu? habis lah chan nak try masa hujan. boleh buka awai.
aruah tok inyik kita dulu pernah nak terminum ayak bulan posa. kami pun teguk lah - inyik puaso - apalagi, kami kena sembok - dik ang sobuik - (pasai apa hang habak) . pasai kalau lupa tak batai posa. .

hehe . dia pun macam kita juga - sekali sekala nak corner baring juga. (cut corners a.k.a menipulah)

selamat berbuka ....(pada waktu berbuka)